søndag 2. desember 2007

Vinter'n har kommet

Nå har vinteren definitivt kommet! I går lavet snøen ned i mange timer, og etterlot seg mellom 5 og 10 cm snø på bakken. At det begynte å regne ut på kvelden la vel en liten demper på opplevelsen, for plussgrader var det ikke... I dag tidlig våknet vi til skikkelig skareføre - lite heldig for hundene å løpe på. Bilene rundt var blitt helt dekket av panseris, så det var en og annen som hadde en liten opptingingsjobb å gjøre.




Ellers har helgen blitt brukt til å gå lange turer - hver for oss... Ikke så hyggelig som det kunne ha vært; opphavet bak den idéen heter Tiril og grunnen er at hun er høyløpsk. Damen synes det var på tide med ny løpetid drøye 4 mnd. etter forrige gang! Vi håper det bare er pga flytting og litt forvirring over miljøskifte. Gutta har til tider vært litt håpløse og ha i hus, men alt i alt har det jo gått ganske greit (eller; spør Bjarne om han synes det var greit i natt når jeg storma opp og brøla "Robin, hold kjeft!" så hele nabolaget hørte det ). Undertegnede har litt dårlig tålmodighet når det kommer til tynn piping/pistring...



I går måtte jeg også til pers når det gjaldt kakebaking. For de av dere som ikke kjenner meg så godt, er ikke akkurat mellomnavnet mitt "kokk", og rekorden når det gjelder å IKKE få gjærbakst til å heve er nok jeg innehaver av Men, ettersom jeg hadde tapt familiens store veddemål; hvem kommer høyest på tabellen av RBK og VIF i 2007-sesongen, måtte jeg altså til pers... Veddemålet gjaldt en gulerotkake funnet i Jamie Olivers kokebok! Med litt hjelp fra kokken i huset, ble det faktisk en suksess!! Såpass bra smakte det, at den også kan gjentas til en annen gang. Juhu, litt stolt!



Ettersom det er 1. søndag i advent tenkte jeg at jeg skulle kjøpe inn noen lys og lage en slags adventslysestake. Det ble litt mer vanskelig enn jeg hadde trodd. Det er ikke tradisjon for å ha det her, og vanlige lys er LITT håpløst å få tak i (luktelys, derimot.... se forrige innlegg). Resultatet ble lilla lys fra den organiske matbutikken, og granbar fra naboen! Bjarne og jeg gikk på granbar-slang i sta når vi gikk kveldstur med bikkjene...! Vi hadde utstyrt oss med saks, og slentret litt tilfeldig rundt flere fine trær som pekte ut mot gata. Bjarne ekspederte raskt; klippet av en passe topp og stappet hele greia inn under varmedressen... Om vi ikke blir sett på som rare fra før (går tur med hundene i varmedress), så er det vel definivt et faktum fra nå av (om noen så vårt lille stunt, med andre ord!).



Jeg har også sporet opp noen oppdrettere i nærheten som har ender og fasaner til salgs! Neste mål er å kjøpe en gammel fryser som kan brukes til vilt. Eller, kanskje vi skal gjøre et varp og kjøpe et todelt kjøle -og fryseskap og ta en Vibeke? Øl og snus i kjøleskapet, vilt i frysern... Kjenner vel en som stemmer for siste forslag!



/Heidi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar