torsdag 18. oktober 2007

Dressurkurs - the american way!

Da har Munti og jeg debutert på valpekurs i Northfield, og det må sies å være en annerledes opplevelse enn man er vant til! Vi møtte opp på kontoret til Mary Malone som ligger i sentrum, helt nede ved elven. Og siden Heidi er den gode nordmannen hun er, møtte hun selvfølgelig opp med nok av klær (er det noe vi hundeeiere har, er det vel det...). Og så viste det seg at vi skulle være inne Om det skal fortsette sånn alle kveldene, vet jeg ikke helt - men, første økten ble holdt inne hele tiden. Det som er bra, er at gruppene aldri er større enn 4 hunder, og på valpekurset vårt er vi 3 stykker. Målet mitt med kurset er først og fremst at Munti skal komme seg litt vekk fra de voksne hundene og måtte jobbe uten de i nærheten. Det andre aspektet er å kunne jobbe med konsentrasjonen mens det er andre hunder tilstede. Det må jeg si var genialt med å være inne, for det blir bare noen få meter mellom hundene til en hver tid! Testosteron-klumpen oppførte seg eksemplarisk, og vi jobbet inn noen nye triks første kvelden. Han tar ting veldig kvikt (på godt og vondt?), og etter at Heidi har lært at godbiter skal være GODE er det ikke måte på hvor mye han byr på seg selv Min skjulte agenda med kurset er jo selvfølgelig å bli kjent med noen i hundemiljøet her i byen, og jeg fikk allerede første kvelden respons på det! Neste lørdag skal vi møte flere fra de andre kursene på hundeparken. Her hopper vel alle som kjenner meg i stolen, for det med å slippe hunder sammen i fri utfoldelse er vel ikke akkurat min kjepphest for å si det sånn! Vel, jeg har funnet ut at noen kameler må man svelge om det skal bli litt fart på det sosiale livet! Jeg får trøste meg med at Munti er rimelig(!) trygg på seg, og kan ha godt av å møte andre hunder... Det tror jeg Tiril er helt enig i også; hun får virkelig gjennomgå om dagen. Munti har fast posisjon med kjeften over Tirils nakke - knurrende og filleristende. Herlig med halvvoksne avkom - not!




Ellers har jeg kommet i kontakt med en flat-oppdretter rett utenfor Northfield. Sjekk hjemmesiden hennes her. Hun har prøvd å sette meg inn i utstillingsklassene her, og det er flere klasser som passer den enkelte hund. Man kan f.eks. melde på en valp/unghund rett i Bred by Exhibitor hvis man føler for det. Vi har sett oss ut en utstilling 17. og 18. november, så får det briste eller bære! Sjekk klassene;



Puppy - For dogs between six and twelve months of age, that are not yet champions.

Twelve-To-Eighteen Months - For dogs twelve to eighteen months of age, that are not yet champions.

Novice - For dogs six months of age and over, which have not, prior to the date of closing of entries, won three first prizes in the Novice Class, a first prize in Bred-by-Exhibitor, American-bred, or Open Classes, nor one or more points toward their championship.

Bred By Exhibitor - For dogs that are exhibited by their owner and breeder, that are not yet champions.

American-Bred - For dogs born in the United States from a mating which took place in the United States, that are not yet champions.

Open - For any dog of the breed, at least 6 months of age.

Nå skal vi ut og kikke på bil til meg. Håper det kan bli kjøp om KORT tid nå som social security no. er på plass!


/Heidi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar